söndag 18 augusti 2013

GL-IPA Grand Luxe IPA

Igår stod jag inför två utmaningar, att brygga en IPA som slutförbrukade de flesta av mina slattar av specialmalter sen ville jag ju hinna till Deklomp kl. 16.00 för att vara med på Björns ölprovning av Belgien-inspirerade öl.

Denna bryggning startade där tidigt igår lördag d.v.s klockan 07.45 för att vara exakt, malt hade jag malt redan i fredags för att slippa ett moment. Tyvärr blev malten lite för fint mald vilket försvårade lakningen.

Recept:
http://www.brewtoad.com/recipes/gl-ipa-1
2 kg Pale Ale malt Viking
1,7 kg Maris Otter Pale Ale malt
0,22 kg havregryn
0,2 kg Caraplus 10
0,25 kg Caraplus 150
0,05 kg Brunmalt
Humle:
Magnum 12 g vid start
Perle 10 g efter 30 minuter
Cascade 22 g vid 50 minuter (här tillsattes även Klar 4 st. kryddmått)
Cascade 30 g vid 60 minter (kokstopp)

För jäsning:
En halv påse Safale US-05

Mäskning startade med 12 liter vatten vid 40°C (syrarast) i 15 minuter
sedan följde proteinrast vid 50°C i 15 minuter.
Det var tänkt att köra två sockerraster, en vid 62 °C och en vid 68°C
men det blev bara en 68°C p.g.a. kraftig eftergång i temperaturstegring
nu när jag för första gången använder en universaltermostat för att hålla
bryggrytan vid exaktare temperaturer. Nästa gång jag brygger ska jag kombinera
grytans termostat och den externa universaltermostaten för att undvika kraftig temperaturstegring.

Cirkulation av vörten efter mäskning följde tills dess att grumligheten i vörten försvunnet.
Lakning följde där jag kopplat in Biltemas enkla pentrypump för marint bruk.
Tyvärr slet sig en slang och det sprutade varm vört över stora delar av köket.
Nästa gång får det bli slangklämmor på pumpen.

Lakvatten användes, 8 liter som tillsattes 2 liter i taget efter att jag först tömt 2 liter
av vörten från grytan till ett externt kärl i väntan på humlekok. När de 2 liter lakvatten pumpats runt genom malten ett tag togs 2 liter ut från grytan till ett externt kärl. Detta upprepades tills dess att totalt 8 liter lakvatten tillsats. Det blev svårt att tömma grytan eftersom malt täppt till kranen så de sista 1,5 liter vört fick jag inte ut förrän jag lyft upp silplåten med malten och kunnat rensa kranen.
OG mättes till 1056 vid 47°C vilket betyder 1063 vid 20°C när temperaturkompensation gjorts.

Under humlekoket tillsattes humle och Klar enligt ovan samt även 1 liter vatten,
start kl. 12.17 och avslut kl. 13.17.

Kylning mellan 13.20-14.45.

Efter humlekoket tillsattes vatten för att kompensera bortkokat vatten för att nå ursprunglig volym av 14 liter (17 cm från vätskeytan till grytan topp). OG mättes vid detta tillfälle till 1060 vid 24°C. Detta borde resultera i ca. 6,5% alkohol.

Erfarenheter: Använd slangklämmor på pumpen. Mal malten grövre. Använd både grytans termostat och den externa universaltermostaten (aluminiumfolie runt sensor och den del av kabeln som är i maltbädden).

Bryggmästaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar